Øjne og syn

Måden dine øjne bevæger sig på bestemmer, hvad resten af din krop gør.
Neurologisk set er kroppen designet til at følge øjnenes retning. Vi er "wired" på en sådan måde, at hovedets bevægelser refleksivt tilskynder bevægelse i kroppen. Hvor hovedet går, vil kroppen følge!

Træning af øjnene
Vores øjne styres af seks muskler, og som med muskler i resten af kroppen kan de blive stramme, udmattet og langsomme eller ukoordinerede.
Musklerne i og omkring øjet skal bevæges og strækkes for at øge blodcirkulationen og forbedre koordinationen. Inaktivitet vil fører til stive og ukoordinerede øjenmuskler. Hvis vi spænder øjenmusklerne for meget og i længere tid af gangen (som når vi fx kigger på computer eller smartphone) vil synet forringes pga. den øget spænding. Det er derfor vigtigt at vi kan slappe af i øjenmusklerne  og fx lade synet indstille på noget langt væk.
Synet rangerer øverst i nervesystemets hierarki og har stor indflydelse på hvorledes kroppen fungerer. Dit syn skal skal hurtigt og præcist kunne danne sig et billede af verden omkring dig under bevægelse. Kan det ikke det, vil det føre til negative kompensationsmønstre med dårlig bevægelse og smerteoplevelse.

Øjet gør brug af to typer af bevægelse: hurtig og langsom. 
Den langsomme øjenbevægelse gør det muligt at fokusere på genstande i bevægelse eller at fokusere på genstande, mens man selv bevæger sig. 
Når øjet bevæger sig hurtigt, tager det en serie hurtige billeder, hvor forskellige fokuspunkter bliver fokuseret på nethinden. Da hjernen er vant til dette, ser vores omgivelser stabile ud, selvom vi bevæger øjnene hurtigt. 

Øjenmusklernes funktion har direkte betydning for øjenbevægelse, samsyn, fokusering og dybdeopfattelse. Dermed indirekte betydning for vores kropsholdning, balance og gang samt kroppens spændingstilstand og smerteoplevelse.

Hvem kan have glæde af øjentræning? 
Alle har nytte af at træne øjnene, men især sportsfolk, folk der lider af svimmelhed, hovedpine, træthed og tørrer øjne samt  børn med indlæringsvanskeligheder vil kunne mærke en forskel.

Børn med indlæringsproblemer
Hos børn kan de muskler som bevæger øjnene ind mod næsen have nedsat funktion og det medfører at det kan være svært for dem at koncentrere sig og læse en bog. Simple øjen- og koordinationsøvelser kan hjælpe børnene med at træne styrke og udholdenhed i de relevante øjenmuskler og styrke deres indlæringsevne.

Sportsfolk
Hos gruppen af sportsudøvere hvor fart, bolde eller skydning er involveret bør træning af øjnene være en fast del af træningsprogrammet. Øvelser der træner det perifere syn, fokus og hastighed vil kunne gøre en forskel.

Hvad med briller og kontaktlinser?
Med alderen udvikler de fleste "langsyn" og må ty til læsebriller for at kunne læse bøger/aviser og se tydeligt på pc'en. Øjets muskler kræver, ligesom muskler i resten af kroppen, vedholden aktivitet for at undgå aldersrelateret funktionsnedsættelse. Briller begrænser synsfeltet så øjnene ikke bevæges ud i yderstillinger. Kontaktlinser tillader størrer synsfelt. Sidder man meget ved pc eller tv er der heller ikke brug for store øjenbevægelser eller blinken med øjet. Det kan fører til tørre og spændte øjenmuskler.
Hos optikeren får du tjekket din evne til at stille skarpt fra en bestemt afstand, men der er mange flere synsfærdigheder som bør trænes.

Kostråd der støtter et godt syn

  • Fødevarer, der indeholder lutein: spinat, broccoli, zucchini, og ærter
  • Omega-3 fedtsyrer - krill olie er et godt valg
  • Rå æggeblommer - de indeholder zeaxanthin og lutein
  • Rå grøntsager og frugter - især mørke bær
  • Undgå forarbejdede fødevarer, især dem, der indeholder transfedtsyrer

 

Hos FeetBack kan du blive testet og få vejledning til dit specifikke behov for træning af synsansen alene og i samspil med vestibulærsans og ledsanserne.

Hvis du er nysgerrig efter at teste om øjenøvelser er noget for dig kan du starte her: 

Øjenøvelser i praksis
Formålet er, at forbedre synet ved at afslappe øjnene.  
Folk med normalt eller godt syn anstrenger ikke deres øjne fordi det at se, er en passiv proces. Folk med dårligt syn bruger generelt øjnene forkert og modvirker enten bevidst eller ubevidst øjnenes naturlige måde at se på, hvilket bevirker en anstrengelse af øjnene, som kendes ved blandt andet trætte øjne, spænding i øjnene og/eller hovedpine. 
Det er derfor vigtigt, at lave de forskellige øvelser afslappet og ikke bruge energi på at tvinge dine øjne til at se. 

Forholdsregler
Lav øjenøvelser dagligt. Hvis du er afslappet, kan de kun gavne dit syn. 
Stop med at lave en øvelse, som enten er for svær, eller som du bliver nødt til at anstrenge dig for at udføre. Gå videre til den næste øvelse.
Øvelsen med at dække øjnene med hænderne og se farven sort for sig, kan anvendes hver gang, du føler den mindste form for anstrengelse eller træthed under de andre øvelser. 
Lav aldrig øvelserne hvis du er syg, træt, sulten, ophidset, nedtrykt eller under påvirkning af alkohol. 
Start med de øvelser du bedst kan lide og lav kun øvelser du er sikker på hvordan skal udføres.

Synskvaliteten svinger i løbet af dagen - også for folk med normalt syn. Derfor kan forbedringerne den ene dag være mindre end dagen før -fortsæt blot med dine øvelser dagligt. 

1) Håndfladeberøring 
Grundlæggende øvelse, der bruges imod hovedpine, andre smerter og trætte øjne efter læsning. 
Formål: at afslappe sindet og tilvejebringe fuld afslappelse af øjnene. 

Farven sort er fravær af alt lys, og der er derfor ingen påvirkning af øjnene, hvis en person "ser" 100% sort. Meget få mennesker vil første gang, de gør dette, opleve 100% sort. Dette skyldes at sindet laver billeder.
Håndfladeberøringen kan derfor bruges til at teste, om du er afslappet. Kun når du er afslappet, kan du huske sort korrekt.
Når som helst du føler den mindste smule anstrengelse ved at udføre andre øvelser, eller hvis du føler, at øjnene bliver trætte af at arbejde eller læse, bør du udføre denne øvelse for at afslappe dem. 

Sådan gør du: 
Dæk øjnene fuldstændig med dine håndflader uden at berøre øjenæblerne. Pas på, at der ikke slipper noget lys ind. Se farven sort for dig - og gør det uden anstrengelse. Lav øvelsen indtil du er fuldkommen afslappet. 

2) Akkommoderings-øvelsen 
Akkommodering betyder, at øjnene stiller skarpt. Øvelse træner at se skarpt med afslappede øjne.
Formål: At genoptræne evnen til at akkommodere og at se med afslappet øjne. 

Menneskets normale syn fungerer sådan, at når man ser på noget, som er længere væk end 5-6 meter, er øjnene afslappede, og når man kigger på noget tættere på, bruges øjenmusklerne til at ændre øjenlinsens form til at stille skarpt.
Øjnene hos folk med dårligt syn er næsten aldrig afslappede. Øvelsen tilstræber først "at bruge øjenmusklerne" og derefter "ikke at bruge øjenmusklerne" for på denne måde at opnå en afslappet tilstand, for at stimulere øjnene og dermed opnå et bedre syn.

Sådan gør du:
Hold den ene af dine pegefingre ud foran dig, på ca. 20 cm afstand, så du ser den så godt som muligt. Se på din finger. 

Se dernæst på en genstand længere væk end 5 meter fra dig (fx et træ eller et hus). Gentag afslappet og uden at stirre. Se først på fingeren (tæt på) og dernæst genstanden langt borte. Det er vigtigt ikke at anstrenge øjnene.
Man kan i starten føle, at øjnene skal bruge lidt tid på at slappe af, når de ser på en genstand, som er længere væk fra dem. Øvelsen er færdig, når du afslappet uden anstrengelse og helt naturligt kan se på din finger, og dernæst på en genstand længere væk uden ubehag eller længere tids tilpasning. 

3) Skærp dit syn med kuglepennen
Hensigten er, at du både træner øjets muskler og hjernens evne til at omsætte, hvad den ser. Det giver bonus i hele bevægeapparatet. Ikke kun øjet.
Brug 10-20 sekunder på øvelsen. Små muskler bliver hurtigt trætte - og du skal være fuldt koncentreret. 

Sådan gør du:
Sæt dig på en stol med en kuglepen i hånden. Hold kuglepennen i strakt arm, og fokuser på spidsen af den. Før den langsomt ind mod næsen, mens du følger spidsen, indtil den bliver uskarp eller dobbelt. Gentag et par gange.

Bed en makker om at tjekke dine øjenbevægelser mens du udfører dem: Er dit ene øje meget aktivt, mens det andet stirrer lige ud i luften, så prøv at dække det mest aktive øje med en hånd, sådan at det dovne øje får lidt opmærksomhed.

4) Skærp dit syn med øvelser fra Z-Health
Øjenmusklernes funktion har direkte betydning for øjenbevægelse, samsyn, fokusering og dybdeopfattelse og dermed indirekte betydning for vores kropsholdning, balance og gang samt kroppens muskler og smerteoplevelse. 

  • Font size ark - Tjek video HER (episode 161) med Eric Cobb fra Z-health.
    Print vision-arket og giv træningen 14 dage.
    Den avancerede udgave finder du HER (episode 162)

  • VOR (Vestibulo -indre øre, Ocular -øjet, Reflex) er en af de vigtigste reflekser i den menneskelige krop, fordi den stabiliserer vores syn, når hovedet bevæges.
    VOR øvelsen kan være medvirkende til at bedre syn, balance og kropsholdning samt afhjælpe rygsmerter, da den påvirker musklerne langs rygsøjlen.
    Bliver du inspireret og vil afprøve - så tjek videoen ud HER (episode 131)
    Du kan printe VOR-test arket ud HER

  • Træning af øjne og synsevne HER (episode 198, 1)
  • Træning af øjne og synsevne HER (episode 199, 2)
  • Træning af øjne og synsevne - next level HER (episode 207)

5) Træning af øjenmuskler
Sådan gør du:

Sæt dig på en stol og lav følgende bevægelser kun med øjnene uden at bevæge hovedet: Kig roligt op og ned. Kig til siderne skiftevis.
Lad øjnene følge en tænkt urskive hele vejen rundt. Hold en pause, gentag og mærk efter hvordan du har det.

6) Træning af dit perifere syn
Sådan gør du:

Gå en tur og vær opmærksom på ikke at fokuserer på noget bestemt, men forsøger at se så meget som muligt i yderkanten af synsfeltet

7) Central Fokusering 
Øvelsen hjælper til at se tydeligt (central fokusering) og er anvendelig for folk med et godt centralt syn. 

Den del af øjet, som bruges til at se skarpt og med farvesyn, kaldes den "Gule Plet". I dens midte er et lille område, hvor vi ser skarpt. I stedet for at se med centrum af den gule plet (central fokusering) så ser folk med dårligt syn med et område længere væk fra centrum af den gule plet (excentrisk fokusering). Rent praktisk betyder det, at folk med dårligt syn ofte ser mere ved siden af det, som de prøver at se på. 
Udfør øvelsen uden at stirre eller forsøge at se klart og tydeligt. Forsøg at se en mindre del klart ved at se direkte på det du ønsker at se. At se klart og tydeligt er i høj grad en kombination af forestillingsevne, hukommelse og det at se små områder af helheden meget klart. 

Sådan gør du:
Sæt to genstande (fx to kopper) ved siden af hinanden, foran dig på et bord i den afstand, hvor du kan se dem bedst. Lav afstanden mellem de to kopper så stor, at når du ser på den ene kop, så bliver den anden utydelig. 

Når du har let ved at gøre det på den første afstand, så gør afstanden imellem genstandene kortere og udfør øvelsen igen. Jo bedre du bliver, des kortere afstand behøver du mellem genstandene. Afstanden må ikke være kortere, end du kan se den genstand klart, som du ser på, og genstanden, som du ikke ser på, uklart. 
Når du kan have de to genstande ved siden af hinanden og se den ene klart, mens den anden er uklar, er dette trin overstået.

8) Bates metode til at genoprette naturligt syn
Bates mener, at det alderbetinget forringet syn skyldes stress i krop og sind, der medfører stramhed i øjet og endda nethinden.

Central fiksering tillader et syn uden træthed og vaskulære mangler. Tjek derfor dine øjenomgivelser for rynker eller mørke rande omkring øjnene.

Tjek om du uden briller eller linser kan: 

  • kan læse problemfrit?
  • observer om der er problemer når du skal læse det første ord, eller det første bogstav i en sætning? Måske vil andre ord eller bogstaver i sætningen stå tydeligere.
  • bliver det svære jo hårdere du forsøger?

Luk øjnene og hvil dem mens du forestiller dig farven sort eller hvid.
Hold øjnene lukket indtil de føles udhvilet, eller indtil følelsen af stamning i øjet er forsvundet.
Åben øjnene og se på det første ord eller bogstav i en sætning i en brøkdel af et sekund.
Hvis du har været i stand til at slappe af, helt eller delvist, vil du have en flash af forbedrede eller klart syn.
Lynhurtigt lukker du øjnen igen mens du stadig huske farven, og holde dem lukket, indtil de igen føler sig udhvilet. Derefter åbner du øjnene igen for en brøkdel af et sekund.
Fortsæt denne skiftevis hvile af øjnene og kortvarige blinkende for tjek af bogstaverne i et stykke tid og mærk om du gradvis kan holde øjnene åbne længere end en brøkdel af et sekund uden at miste den forbedrede vision.

Ved kortsynethed kan samme metode benyttes, men læs bogstaver der er placeret længere væk.

 Læs mere om syns- og vestibulær træning HER

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 12-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

Foot Camp

Gys og Gus