Fødder

Hos Feetback træner vi ofte i bare fødder eller med sokker - hvorfor det?
Fordi dine fødder består af 24 muskler, 26 knogler, 33 led og mere end 200.000 nerveender.
Vores fødder er skabt til bevægelse, til at føle og til at være dit fundament for din færden, styrke og gode helbrede. Det er essentielt for din balance, styrke og bevægelse at dine fødder kan bevæge sig som de er skabt til. Med en 
god fodafvikling, påvirkes hele kroppen - dine led og muskler - bedst muligt og du får gavn af hvert eneste skridt du tager.
For hvert skridt du tager, belaster du nemlig din fod med 1½ gang din kropsvægt. Løber, sprinter eller hopper du bliver belastningen flere gange din kropsvægt og derfor kan belastningen på muskler og andre strukturer i foden blive meget stor i løbet af en dag. 

Døjer du med problemer i knæ, hofte eller ryg vil det ofte være relevant at inddrage mobilisering og træning af ankel og fødder i dit træningsprogram.
Find forslag til fod gymnstik HER

Læs mere om fødder og ankler HER
Læs mere om Thomas W Meyer's dybe frontlinie HER

 fod1 anatomi fod2

Forslag til lille hjemmeøvelse med fokus på fodafvikling
Ved et afsæt fra storetåen, aktiveres de naturlige reflekser op igennem benet, til bækkenbund, mave og rygmuskler.
Sådan gør du: Placer hælen i underlaget og rul hen over foden, samtidigt med du gradvist lægger vægten frem over foden. Rul langsomt tilbage over foden igen. Forestil dig, at du bevæger foden ligesom rygsøjlen, hvor du runder ryggen hvirvel for hvirvel. Forsøg at rulle fra hælen og sætte aftryk af hele foden/knoglerne - helt ud til tæerne og sæt af igennem storetåen.

Fod massage - 10-15 minutter hver dag
Dine fødder kvitterer for fodmassage med bedre blodcirkulation, elastisk hud og mindre hævelse. Fødderne bliver naturligt stærke og afslappet og da der findes zonepunkter under fødderne, som relaterer sig til vores organer, kan fysiske skavanker lindres med fodmassage af de ømme punkter/områder under fødderne.
Prøv hver dag (gerne inden sengetid), i en periode på 14 dage at masserer dine fødder fx med små bolde.

 zonepunkter

Fodtøj er er en vigtig faktor for fødders funktion, men lige så vigtigt er, at fødderne er stærke nok til at klare den daglige belastning. Det sikrer du ved at træne fodens -og underbenets muskler. Fodøvelser er vigtige, hvis du allerede har problemer. Du kan afhælpe gener ved daglige øvelser i en måneds tid.
  
Sprede tæer
  • Sæt dig på en stol. Krum tæerne og hold spændingen i 2-3 sekunder.
  • Spred derefter tæerne, så der kommer luft imellem dem i 2-3 sekunder.
  • Gentag øvelsen 8-10 gange med hver fod.
Gribeøvelse
  • Sæt dig på en stol. Grib med tæerne omkring en bold (fx tennisbold eller anden  lille træningsbold).
  • Hold spændingen i 2-3 sekunder og gentag øvelsen 8-10 gange med hver fod. Efter en kort pause tager du en omgang mere. 
Cirkeløvelse
  • Sid på en stol med krydsede ben og tegn store ankelcirkler med den løftede fod. Cirklerne laves gradvist større.
  • Bevæg herefter foden den modsatte vej i cirkler.
  • Gentag øvelsen 2 x 10-12 gange med hver fod med en pause imellem. 
Kortfodsøvelse
  • Sæt dig på en stol. Gør din fod kort ved at krumme tæerne og hælen tættere på hinanden, så du spænder svangen og fodbuen op.
  • Gentag øvelsen 2 x 8-10 gange med en pause imellem. 

 Tjek denne lille video med 4 øvelser til fodgymnastik

 Tjek også disse videoer fra Z-health founder Eric Cobb: Fødder - styrkeøvelser  og  Ankel - smertefri

Med fokus på føddernes mobilitet vil mange opleve fornyet energi, bevægelsesglæde og vitalitet - og dét er netop essensen af hvad FeetBack går ud på.
Find inspiration til flere fod- og ankeløvelser på FeetBack Youtube - playliste Fødder

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 12-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

Foot Camp

Gys og Gus