Bækkenbunden

Bækkenbunden kommer ofte først i fokus når det kniber med at holde på vandet. Og mange forbinder bækkenbundstræning med knibeøvelser.

Hver sjette danske kvinde mellem 40 og 60 år og hver tredje nybagte mor oplever en eller anden form for inkontinens, som vil påvirke deres hverdag. Inkontinens er dog ikke forbeholdt kvinder. Mænd kan ligeledes oplever problemer - nedestående omhandler hvad årsagen kan være.

Bækkenbundens anatomi og funktion
Bækkenbunden er en muskelplade, der skal holde organerne ovenover på plads, når mellemgulvet skubber dem nedad under vejrtrækning og/eller anstrengelse. Hos kvinder er bækkenbundsmusken "gennemhullet" af tre ringmuskler - hos mænd af to. Når du kniber, er det ringmusklerne der trækker sig sammen og løftes opad. Når bækkenbunden trækker sig sammen, løfter den sig meget lidt op (5-10 mm på blærehalsniveau) og trækker halebenet og åbningerne fremad mod kønsbenet. Derved opstår der et knæk, som lukker for åbningerne og sørger for, at underlivsorganerne holdes oppe i underlivet.

Når bækkenbunden er afslappet, er der åbent ind til endetarm, skede og urinrør. 
Ved sammentrækning af bækkenbunden (knibeøvelser) lukkes af til endetarm, skede og urinrør, ved at disse "knækkes" ind over bækkenbunden. Når endetarmsmuskelen spændes ved vandladningstrang, hæmmer man blæren, og urinen bliver i blæren. Slippes spændingen, går vandladningsrefleksen i gang, og man bliver våd.  

Bækken 

Første skridt til en sund bækkenbund er at skabe kontakt til mellemgulvet da et velfungerende mellemgulv træner og automatisk vækker bækkenbunden. Ligeledes skal bækkenet kunne bevæge sig så bækkenbunden kan spænde og afspænde samtidigt med at sædemusklerne kan arbejde. En normalt fungerende bækkenbund lukker automatisk til på den rigtige måde under anstrengelse. 

Bækkenbundstræning
Bækkenbundstræning kan

  • mindske eller fjerne ufrivillig urinlækage (urininkontinens, både stress-, urge-, blandings- og latterinkontinens).
  • mindske eller fjerne afføringsinkontinens og inkontinens for luft.
  • mindske gener ved nedsynkning af underlivsorganerne.
  • forebygge inkontinens i forbindelse med en fødsel. 
  • forebygge inkontinens og nedsynkning efter underlivsoperationer. 
  • holde bækkenbunden ved lige efter stomioperation før en evt. tilbagelægning.
  • optræne efter behandling af længerevarende forstoppelse.

Bækkenbundsbevidsthedstræning kan afhjælpe overspændt bækkenbund ved:

  • smerter ved samleje/vaginisme/ vulvodyni. 
  • afhjælpe overspændt bækkenbund ved resturin og afføringsblokade. 
  • afhjælpe overspændt bækkenbund ved sivende sædafgang.
  • indlære stop-start-teknik ved for tidlig sædafgang. 

Hos FeetBack kan du blive vejledt i bækkenbundstræning. 
Først og fremmest er der fokus på korrekt vejrtrækning, afspændt og bevægeligt bækkenområde og integration af funktionelle bevægelser. Derudover trænes bevidste knib og vi taler om hvornår der er behov for "knibeøvelser".

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 12-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

Foot Camp

Gys og Gus