FreDagsTip no 25

Bindevæv (fascia) - kroppens elastik og støttevæv

Kroppens bindevæv var i mange år overset væv blandt behandlere og læger. Men med Thomas Meyers forskning - op gennem 90'erne - i det tynde hvide sammenhængende væv fik han belyst sammenhæng mellem bindevæv, muskler og skelettet.
En sammenhæng han navngav Anatomy Trains (myofascial meridians) og som beskrev hvordan muskler via bindevæv arbejder sammen i hele kroppen. 

Bindevæv består bl.a af kollagen og elastin, men også fedtceller, hvide blodlegemer, nerver og lymfekar.
Bindevæv kan være hårdt og fast som i sener og ledbånd, men også tyndt som spindelvæv, fx lige under huden.
Bindevæv omkranser muskler, sener og indre organer. Bindevæv er fyldt med nerve-ender (noci receptorer), hvilket gør det til et vigtigt indvendigt sanseorgan.

Da bindevæv dækker hele kroppen - fra hoved til fødder, kan stramhed/tørhed af vævet være årsagen til forskellige bevægelses- og smerteproblematikker i kroppen.

Bindevæv er af natur kontraktilt - sammentrækkende. Det støtter musklernes arbejde og virker stabiliserende. Bindevæv bliver stærkere af at blive brugt - bevæge kroppen fjedrende og strække/trække.  
Men bindevævet skal også have lov at "give slip" for at ernæres og blive "juicy".
Rolige afspændende stræk som fx Yin-yoga, samt arbejde med fx massagebolde, ruller eller cupping er gode måder at stimulere bindevævet på og fremme ny celledannelse.

Min egen "opskrift" på, at holde bindevævet sundt, stærkt og smidigt er:

  • Pilates øvelser inkl. rolige stræk i minimum 20-30 sekunder.
  • Benytte små massagebolde og lade kroppens områder give slip over bolden.
  • Daglig bevægelse inkl. cykeltur.
  • Ugentlige styrkeøvelser.
  • Indtage kollagen - jeg spiser det som pulver rørt op i vand, men generelt findes kollagen i animalsk og marint brusk, knogler og skind. Tænk slow cooking og bone-broth.
  • Få godt med C-vitamin fra frugt og grønt.

I nogle perioder skal der mere fokus på rolige stræk for at optimere bindevævet (sundt bindevæv er fugtigt, elastisk/spændstigt og glat) - så muskler, sener, knogler og indre organer kan bevæge sig frit.

Min egen erfaring, både personligt og fra klinikken er, at med årene får vi selv mere og mere fokus på at arbejde med bindevævet da mange af vores skavanker stammer fra træt og usmidigt bindvæv.
Måske forårsaget af for megen inaktivitet eller ubalance mellem muskel/bindevævets samarbejde om at stabilisere kroppens led.

 

Keep Moving!

RETUR

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus