Vejrtrækning

- og hvordan man kan mindske fysisk og følelsesmæssig spænding med bevidst vejrtrækning

Bevidst diaphragma vejrtrækning beroliger nervesystemet og skaber en følelse af velvære. Det øger vores bevidsthed og trækker os ud af den del af vores "tanke-sind", der konstant kører et indvendigt kommentarspor, der analyserer og dømmer, hvad der sker, skete, eller hvad der kan ske omkring os.

Prøv selv
Ret fokus mod at berolige dit sind ved at fokusere på at gøre dine udåndinger lange og lade indåndinger starte i maven og udvide maven. Mærk åndedrættet stiger hele vejen op til toppen af din brystkasse. Start med at udvide de nederste ribben, så midten og så helt op under armhulerne. Luk øjnene eller blødgøre dit blik, og foretag de næste 5-10 dybe vejrtrækninger som denne.

Når åndedrættet bevidst sænkes, udløser det stimulering af det det parasympatiske nervesystem (PSNS). Det parasympatiske nervesystem benævnes ofte som "hvile og fordøje" nervesystemet - i modsætning til det sympatiske nervesystem (SNS), der er kendt som "kamp eller flugt" nervesystemet. Når PSNS udløses, sænkes puls og stress-relaterede hormoner som cortisol, og adrenalin hindres i at blive frigivet. I stedet skabes bedre vilkår for iltning og næring af celler - især i fordøjelsessystem og forplantningsorganer, og kroppen begynder at slappe af og føle sig godt tilpas.

Spænding i kroppen skyldes ofte ubevidste muskelsammentrækninger, der også fører til ømhed og smerter, fordi en kronisk spændt muskel har nedsat blodgennemstrømning og derfor ikke får opfyldt sit behov for ilt samt at der ophobes affalsprodukter som kuldioxid. Det får musklerne til at smerte. Ømhed eller smerter på grund af manglende blodgennemstrømning kan ikke bedres med øget spænding.

Du kan forsøge at holde en knyttet hånd så længe at det ikke er komfortabelt. Efterfølgende vil du instinktivt ryste hånden for at få blodet til at flyder igen så cellerne kan få opfyldt deres ilt behov.
Muskler er ikke beregnet til at holde spænding i længere perioder. Når du fx sidder for længe ved computeren, vil muskler i øvre ryg arbejde non-stop for at modvirke tyngdekraftens forsøg på at lade ansigtet ramme tastaturet. Det får dine ryg og nakke muskler til at søge støtte fra fascia/bindevæv, der findes overalt i kroppe. Herved begynder bindevævet at udskille kollagen som hærder vævet for bedre at kunne yde strukturel støtte. 

Muskelspænding kan komme fra forskellige aspekter af vores dagligdag, såsom dårlige arbejdsstillinger og ensidige gentagne belastninger som arbejde ved computer hele dagen eller slagteriarbejde. Aktiviteterne kan forårsage ubalancer i vores skelet konstruktion, såsom afrundede skuldre, stramme bryst- og indre armmuskler eller en fremadrettet hældning af hovedet. Når du sidder i længere perioder vil lændekurven afflades, kernemuskler bliver svage og hoftebøjer muskler bliver stramme. Kroppen søger konstant homeostase og balance og vil forsøge, at kompensere for det ensidige arbejde ved at lade andre muskler tage over - muskler der ikke har det som primær funktion og som derved reagerer med spænding på opgaven.

Vores tanker kan resulterer i følelser som panik og frygt, og muligvis fysiske reaktioner som sved, nervøsitet, tårer, hurtig hjerteslag eller opkast. Det er underordnet om angsten skyldes de billeder, der går gennem sindet, når dit barn ikke kommer hjem til tiden, eller frygt for en kommende præsentation på arbejde - din fantasi kan være kreativ og ondskabsfuld. Her vil det være på sin plads at arbejde med den bevidste vejrtrækning og mindske den SNS-dominerende stimulering.

 Læs mere HER

 Retur til oversigt

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus