Sko - hvad skal du gå efter?

Sund fornuft og myter. Der findes mange råd - lad os kigge på de fornuftige valg.

· En biomekanisk kurvede sål, der støtter din svangkurver.
· En fast, men fleksibel mellemsål, der hjælper med balance og stabilitet.
· En dyb hæl cup for yderligere stabilitet og naturlig tilpasning fra jorden og op.
· Plads til tæer så det er muligt for dine tæer at bevæge sig frit.

Ballerina sko
En myte er, at ballerinasko er bedre for dine fødder end høje hæle og generelt mere komfortabel. Men men men - ofte er de flade balerinasko uden ordentlig svangstøtte.
Den mest almindelige skader, der kan opstå af at gå i flade hæle, er hælsmerter som fx de der opstår i forbindelse med plantar fasciitis. 

Høje hæle
Høje hæle flytter belastningen frem på fodballen. Knæ og hofter bliver skubbet frem og ryggen hyperextenderes (presses bagover) for at kompenserer og det fører til ubalance op gennem skelettet.
Den bedste hæl:

  • Maks hælhøjde på 4 cm eller lavere.
  • Hæle som wedges og plateau er bedre til at fordele kropsvægten over et større overfladeareal uden at det går ud over højde på hælene.
  • Kig efter sko med svangstøtte, der har dyb hæl cup og forbedret dæmpning for fodballe og tæer.

Kondisko
Sneakers forbindes ofte med det "sikre" og behagelige skovalg. Her er et par råd:

  • En fleksibel, polstret indersål der tillader at fødderne kan bevæge og bøje naturligt for hvert trin.
  • Let, åndbar tekstil overdel, der tillader fugt at undslippe fra toppen af foden.
  • En flexibel zone under første metatarsal (storetåens knogler i mellemfoden) som stabiliserer forfoden ved at tillade øget fleksibilitet under storetåen.
  • Sneakers der giver svangstøtte og fremmer god kropsholdning er vigtig hvis du har tendens til at over-pronerer, når du går eller løber.

Hjemmesko
Hjemmesko eller bare fødder - der er forskellige holdninger. Vores fødder var designet til at gå på bløde, naturlige elementer som jord og sand, ikke hårde, flade menneskeskabte overflader. Når vi står på hårde overflader uden ordentlig støtte, kan det få ankler til at rulle sidevejrs og det forårsager en bølgeeffekt af forskydning fra fødder, ankler til knæ og hofter. Det kan endda føre til plantar fasciitis og andre fod problemer. Så gå barfodet hvis du har blødt gulv hjemme eller vølg hjemmesko med indbygget svangstøtte. Tjek efter:

  • En kurvet svang for større støtte under foden, især hvis dit hjem har hårde gulve.
  • En stabiliserende hæl cup, der holder din hæl på plads, så du er mindre tilbøjelige til at falde ud af dit tøffel og som forårsage fald.
  • En fast, men fleksibel mellemsål der giver mulighed for at tage normale skridt i din naturlige gangart.

Læs mere om minimalistiske sko - fordele, valg og hvordan HER

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus