Motion versus bevægelse

Træn mindre, men bevæg dig mere.
Tanken bag det, for nogle, kontroversielle koncept "Move Your DNA - Restore Your Health Through Natural Movement" går ud på, at fremme mere overordnet bevægelsesaktivitet over hele døgnet frem for traditionelle ensrettede øvelser få timer om ugen. Det er den amerikanske biofysiolog, Katy Bowman, der står bag konceptet. Hun opfordrer til mere hverdagsmotion og bevægelse såsom:

  • at parkere bilen lidt væk i stedet for så tæt på som muligt
  • at tage trappen i stedet for elevator
  • at sidde på gulvet dagligt
  • at stå op ved hæve/sænkebord når der arbejdes med computer
  • at gå i stedet for at cykle - at cykle i stedet for at tage bilen
  • at lytte til lydbog mens du går i stedet for at sidde og læse
  • at afholde walk & talk møder
  • at gå mens du taler i telefon - også telefonmøder
  • at gå i minimalistiske sko (eller barfodet) som tillader mere og anden bevægelse til fodens muskler
  • at sidde forrest på stolen frem for på hele sædet
    - faktisk er det, at sidde anderledens på stolen en måde, at stimulere nervesystem og kroppen på.

Bevægelse
Din krop tilpasser sig, hvad den hyppigst udsættes for. Så hvis du er som de fleste mennesker, har din krop tilpasset sig dine bevægelser og dine arbejdsstillinger.  Og selvom du træner nogle timer om ugen kan det være svært at kompensere for mange times ensartet bevægelse/inaktivitet og din krop kan have udviklet svage områder.
Læg for eksempel mærke til, om du under gang benytter dine sæde- og baglårsmuskler i modsætning til dine hoftebøjer og muskler i forlåret. Forsøg ind i mellem, at ændre til det modsatte for at stimulere nervesystemet.
Kroppens væv stimuleres når der er jævn bevægelse i hele vævet. Hvilket skal forstås sådan, at når områder i kroppen opleves som fleksibelt, men grænser op til områder med nedsat fleksibilitet, vil vævet kommer til at trække unaturligt i forhold til hinanden. 

Et andet element i bevægelse er fordelingen af bevægelse i løbet af dagen. Der er forskel på at gå en 5 km gåtur og gå fem turer af 1 km. Den generelle regel er, at bevægelse skal være hyppig og fordelt over dagen. Du bør undgå lange perioder med stillesiddende aktivitet, så fem småturer spredt ud over dagen, vil give større sundhedsmæssige fordele end en 5 km's tur, selvom det er den samme afstand.

Katy's engagement i bevægelse fremgår af hendes unikke boform. Trods to små børn, har hun har næsten ingen møbler i hjemmet. Ingen senge - da alle sove på tynde madrasser på gulvet.  Ingen stole og ingen sofaer.  Det er en livsstil, der involverer hele familien, der bor i et landdistrikt tæt på naturen, hvor de dyrker grønt til husbehov. Hendes erfaring var, at som fuldtids arbejdende forælder til to små børn, kunne det være meget svært at få tid til fx træning med henblik på at løsne op for spændte muskler og en træt krop. Men hun bemærkede, at de 30 minutter hun tidligere havde brugt på en yogaklasse for at mobilisere hoften, kunne erstattes af at fravælge sofaen - og sidder på gulvet.
Katy's pointe er, at halvdelen af, hvad hun tidligere gjorde af motion, uanset om det var gå, jogge, tage en yoga klasse eller styrketræne, kunne erstattes af mere bevægelse indarbejdet i dagligdagen.
For at styrketræne overkroppen droppede hun fx klapvogn og bar sine børn. For at mindske hovedpine, nakke- og skulderstivhed begyndte familien at sove på en tynd madras på gulvet - uden hovedpude. Katy oplevede, at de øvelser hun tidligere havde lavet i 30 minutter om dagen for at modvirke de spændinger de øvrige 23,5 timer skabte, kunne undlades når blot hun droppede sin hovedpude og således fik mulighed for at strække halsen hele natten. Samme forklaring ligger bag at Katy har fravalgt at sidder ned og arbejde.

Når vi sover eller sidder og arbejder, påvirkes vores væv. Vores krop og væv vænner sig til de afstøbninger og bevægelsesbegrænsninger som puder og stole giver.
Hvis du selv vil forsøge at undlade din hovedpude i aften, vil du sikkert vågne op med en øm nakke og skuldrer. Årsagen er, at din krop har tilpasset sig puden, og din nakkebevægelse er formindsket. Så gå stille og roligt til værks - ændre gradvis på gamle vaner. Selv brugte Katy 18 måneder på overgangen væk med hovedpude, ved langsomt at bruge en mindre og mindre pude. Andre alternativer er at sove i den anden side af sengen, skifte mellem forskellige hovedpuder, sove i en gæsteseng. De forskellige tiltag bidrager til at mobilisere forskelligt væv, mindske stivhed og manglende mobilitet.

Vælg mobilitet frem for vanens magt
Bevægelse skal foregå i de vågne timer. Tag fx et par dybe walking lunges (gang med dybe knæbøjning) når du går omkring derhjemme. Ræk op mod dørkarmen og hold en kort strækkepause når du går igennem døren. Mindsk dit forbrug af elektrisk hjælp i køkkenet - snit, hakke, ælte, piske med håndkraft. Er du i stand til at piske æggehvider stive med en gaffel eller piskeris? Det træner styrke og udholdenhed i overkroppen. Køb hele nødder og knæk dem selv - det styrke hændernes styrke.

Invester i hensigtsmæssigt træningsudstyr som store bolde, der styrke din krops stabilitet og små fodmassage-bolde, der løsner op for stramt væv i fødderne.

Katy har gjort bevægelse til en livsstil. Hun har sat sundhed på agendaen ved at stille spørgsmålstegn ved "sundhed gennem motion - og dermed få timer om ugen, som er det de fleste kan overskue" og fokusere på "sundhed gennem bevægelse - og bevægelse 5 timer om dagen.
Selv mener hun ikke man kan sammenligne de to livsstile. Tidligere var hun atlet og trænede meget fordi hun elskede det. Nu træner hun sjældent, men bevæger sig meget mere hver dag.

 

Tilbage til "Baggrund"

 

Teksten er baseret på en artikel fra mercola.com

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus