En sund kost

Hver dag er der nye anvisninger og guidelines til, hvad mennesker bør indtage for at holde sig sund og sygdomsfri. Det gør det svært at vælge - ude i supermarkedet. Noget, der burde være enkelt, er blevet kompliceret.

Her er 7 bud på enkel og realistisk ernæring for dig der vil bedre dit kost indtag: 

  1. Spise plantebaseret
    Plantebaserede fødevarer bør udgøre hovedparten af vores kost. Grøntsager og andre plante-baserede fødevarer er ernæringsmæssigt tætte, hvilket betyder at du får flere næringsstoffer pr. kalorieindhold, når de spiser dem.
    Som udgangspunkt, kan du spise så mange grøntsager du lyster uden bekymring for kalorier. Dog ikke medtaget avocado, der er en fantastisk for dig, men meget energitæt.
    Vælg gerne forskellige grønt i forskellige farvenuancer.

  2.  Spis protein af høj kvalitet
    Når du vælger kød, så vælg produkter af høj kvalitet med ingen eller begrænset behandling. WHO anbefaler, at undgå forarbejdet kød på grund af langsigtede sundhedsmæssige betænkeligheder.
    Mange spiser for meget kød fordi det er oppe i tiden at spise godt med protein. Spis mindre - det dækker behovet og vælg fx mellem mørbrad, fisk, kalkun og kylling, som har højt proteinindhold og indeholde sunde fedtstoffer.

  3. Spis fuldkorn
    Fuldkorn, såsom brune ris og havre, er typisk langsomme at fordøje og indeholder mange fiber og har høj næringsstof tæthed. I modsætning til forarbejdede kerner, der hurtigt fordøjes og som er strippet for fibre og næringsstoffer.
    Vælg gerne fuldkorsudgaver når du køber pasta, brød til sandwich, og overvej om du kan mikse hele korn ind i andre retter. Brug fuldkorn i bagværk, spis brune ris i stedet for hvide.

  4. Få sunde fedtstoffer
    På trods af hvad du måske tror, er fedtstof ikke din fjende. Det rigtige fedt kan hjælper din krop til mere effektivt at bruge fedt som brændstof kilde.
    Der er fedtstoffer, der arbejder for at holde kolesterol (som Omega 3 fedtsyrer) i balance ved at sænke dårlige kolesterol og øge det gode kolesterol. Fedt kan afhjælpe trangen til at føle sult.
    Derudover er fedtstoffer vigtigt for korrekt hormon funktion og hjernens sundhed, og fedt kan hjælpe med at reducere inflammation i hele kroppen.
    Vær kreativ med fedt -fx ved at benytte avocado i guacamole og smøre på brødet eller tilføre salaten. Olivenolie er en anden nem måde at tilføje sunde fedtstoffer til din kost. Top en salat med en spiseskefuld olivenolie. Laks, nødder og frø er også store kilder til sunde fedtstoffer.

  5. Reducere indtag af sukker
    En "nem" måde, at rydde op i kosten, er at reducere indtag af sukker. Reglen er enkel: undgå fødevarer, der er tilsat sukker. Som fx sukker i kaffe, sukkerholdige drikkevarer og desserter.
    Tjek varedeklaration for tilsat sukker, majssirup eller fructose. Vær især opmærksom på marinader, sauce eller salsa.
    Til gengæld kan du nyde mørk chokolade, hvor sukker og fedtindhold er mere tilfredsstillende samt nogle stykker frugt dagligt.

  6. Spis rigtig mad
    Jo mere rigtig mad, du kan spise, jo bedre er din kost. Forarbejdede fødevarer har typisk et højt kalorieindhold med få næringsstoffer og lidt fiber. De er ofte hurtige at tilberede eller kan spises lige ud af emballagen. Tjek antal af ingredienser, jo færre jo bedre. Købekager kan indeholde mere end 20 ingredienser.
    Vær opmærksom på, hvor mange af dine måltider du erstatter af pulver, barer og drikke shakes i stedet spise rigtig mad.

  7. Drik vand
    Vand bør dække dit væskebehov på 1½-2 l dagligt. Tilføj gerne skriver af citron, lime appelsin, ingefær eller mynte.
    Sodavand, sportsdrikke og frugtsaft er dybest set bare sukker vand. Et glas friskpresset appelsinjuice til morgenmad er OK. Prøv at erstatte noget af dit daglige kaffeindtag med urte te.

 

Basiske fødevarer
Basiske fødevarer er afgørende for at holde kroppen i balance. En sur krop kan føre til forskellige helbredsproblemer. Bodets pH-værdi skal forblive afbalanceret for at forhindre udviklingen af alvorlige sygdomme. De fleste fødevarer påvirker vores sundhed relateret til for meget syre. Raffineret korn, forarbejdede fødevarer og rødt kød er del af listen.
Hvis du tilføjer stress og miljøgifte, er det ikke overraskende at flere og flere mennesker bliver syge, eller har problemer med deres helbred.
Ved at spise basiske fødevarer, der er rige på antioxidanter og essentielle næringsstoffer kan vi balancere blods pH-værdi og forebygge negative bivirkninger.

Her er 6 basiske fødevarer du med fordel kan indtage hver dag:

1. Spinat
En af de mest komplette fødevarer, der findes set fra det ernæringsmæssige perspektiv er spinat.  Den indeholder vitaminer, mineraler, proteiner og fibre, som hjælper i en masse af kroppens primære funktioner. 

Ligesom andre grønne fødevarer er spinat rig på klorofyl, som er et basisk stof, der gavner blodet.
Ved at spise spinat, vil du få:
  • Vitaminerne A, C, B2, B9, E og K
  • Mineraler (mangan, magnesium, kalium, calcium og jern)
  • Kostfibre

2. Grønkål
Kål er en korsbladet grøntsag, som er kendt for dens evne til at afgifte kroppen og mindske kolesteroltallet.

Kål indeholder antioxidanter, der forhindrer oxidativ skade og kan brmee udvikling af forskellige typer kræftceller.
Selv om den ikke er så kendt som andre grøntsager, er det en af de bedste basiske fødevarer.
Generelt er grønkål en god kilde til:

  • Vitaminerne A, C, B2, B9, E og K
  • Glucosinolater
  • Klorofyl
  • Mineraler (kalium, zink og jern)

3. Agurker
Agurker indeholder 95% vand.  Det gør dem ikke kun til en af de grøntsager der har lavest kalorieindhold, men også til en af de mest basiske fødevarer i naturen.
Agurker indeholder vigtige mængder af antioxidanter som lignaner, der forbindes med forebyggelse af kroniske sygdomme.
Nogle af dens næringsstoffer omfatter:

  • Vitamin A, C, K og B-komplex
  • Mineraler (magnesium, selen, kobber, kalium, jern og zink)

4. Broccoli
Alle bør indtage mindst 4 portioner broccoli om ugen.
Broccoli er kilde til klorofyl, antioxidanter og kostfibre, der mindsker blodets syrlighed og mængden af giftstoffer.
Broccoli forbedrer hjertekar-sundheden, støtter stofskiftet og styrker immunforsvaret.
Det er en god kilde til næringsstoffer som:

  • Vitaminerne A, B2, B6, B9 og K
  • Mineraler (mangan, kalium, magnesium og calcium)
  • Protein

5. Avocado
En masse mennesker har udeladt avocadoer fra deres kost, fordi mere end 85% af deres kalorier kommer fra fedt. Men det er en skidt idé da de indeholder en lang række sunde fedtstoffer, der ikke bidrager til vægtforøgelse.
Avocado kan hjælpe med at sænke kolesteroltallet og danne lipoproteiner.
Deres egenskaber reducerer kropslig surhedsgrad og beskytter mod ubalancer forårsaget af den inflammatoriske proces.
Avocadoer indeholder:

  • Kostfibre
  • Vitaminerne B5, B6, B9, C og K
  • Kalium

6. Citroner
På grund af citronsyrens smag, antager mennesker, at citroner tilhører gruppen af fødevarer, der forårsager syre.
Det er forkert.  Det er faktisk en basisk fødevarer.
Citroner har en pH på 9.0, som hjælper med til at gøre blodet basisk når vi fordøjer den.
De er også en god kilde til:

  • Vitaminer A, C og E
  • Mineraler (kalium, zink og jern)
  • Kostfibre
  • Antioxidanter

 

Retur til oversigt

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus