Hjernens plasticitet

Neuroplasticitet er hjernens fantastiske evne til fysiologisk at ændre og tilpasse sig som følge af interaktion med miljø, adfærd og tanker.

Neuroplasticitet udvikles i fosterstadiet og fortsætter med at udvikles til den dag du dør. Tilpasningen kræver hjerneaktivitet og forstærkes af følelser og motivation.
Hjernens neuroner, som arbejder samtidig, styrker forbindelsen mellem sig - man siger; "what's fire together, wire together". Dog er pladsen så trang i hjernen, at inaktive område vil blive overtaget af aktivitet fra naboområderne - med andre ord: "Use it or loose it".

Hjernens plasticitet er betinget af:

  • Din hjerne er ikke hard-wired, hvilket betyder at synapser mellem neuroner kan ændre sig. Muligheden for skiftende forbindelser kaldes neuroplasticitet og er årsagen til indlæring og hukommelse. Når du danner nye minder, ændrer du din hjerne. Neuroplasticitet er en livslang proces.

  • Grundlaget for en sund hjerne er en sund velnæret krop.
    Neurovidenskab peger mod en Middelhavs-baserede kost baseret på:
    • grønsager, frugt og bælgfrugter
    • fisk og lidt kød
    • olivenolie og nødder
    • Probiobaktika
    • vin og kaffe i moderate mængder (forhindre kognitiv tilbagegang, hukommelsestab og beskytter mod demens)

  • Dertil regelmæssig motion, som kan bremse udviklingen af hukommelsestab.
    Neurovidenskab viser, at folk, der er fysisk aktive har en lavere risiko for at udvikle demens. Motion nedsætter hjerte-karsygdom, inflammation og fremmer nydannelse af neuroner. Stil efter 30 minutters cradio, eller gå 10.000 skridt dagligt.

  • Kronisk stress og angst kan ændre nerveledningsevnen i vores hjerner.
    Folk med psykiske lidelser er i risiko for demens og opleve hurtigere kognitiv tilbagegang. For meget cortisol (kroppens stress hormon) forhindrer fremkomsten af nye neuroner og forårsager skrumpning af hippocampus - det område der er involveret i indlæring og hukommelse.
    Det er vigtigt at af-stresse, at gøre noget behageligt. De fleste finder glæde i at gøre noget, de er gode til og som udgører en vis grad af udfordring.

  • At have venner og sociale forbindelser har vist at forlænge levetiden. Socialt samvær reducerer de skadelige virkninger af stress og involverer mange kognitive funktioner såsom tænkning, følelse, sansning, ræsonnement og intuition. Mentalt stimulerende aktiviteter opbygge en reserve af sunde neuroner og fremmer neuroplasticitet.

  • Søvn er afgørende for din krops generelle velvære, både fysisk og følelsesmæssigt. Søvn forbedrer den kognitive funktion og psykomotorisk ydeevne (hjernens evnen til at få kroppen til at bevæge). Vores hukommele konsolideres i hjernen uden søvn. Selv en kort lur forbedrer betydeligt korttidshukommelse og humør.

  • Din hjerne sorterer i indkomne oplysninger og "smider ud" blandt det den finder mindre vigtigt. Vær opmærksom på, hvad du ønsker at huske. Fokuser på opgaver, og aktiviteter, så du kan danne ny hukommelse  og overfører fra kortsigtet til langtidsopbevaring.

  • Lær at organisere - det hjælper hjernen med at huske.
    Glemmer du ofte datoer, hvor du har lagt dine briller eller nøgler? Organiser dit liv og hjælp din hjerne med at huske. Brug ekstern hukommelses hjælpemidler såsom gule sedler, kalendere, eller smartphone advarsler. Ha' bestemte steder, hvor du opbevarer nøgler elller briller. 

  • Voksne, der regelmæssigt er mentalt aktive har en sundere hjerne og er mindre tilbøjelige til at udvikle demens.
    Fokuser på aktiviteter, der kombinerer det psykiske, sociale og fysiske. Mental aktivitet bør være regelmæssig, rimelig kompleks, og varieret -  samt inddrage ny læring.

  • Gør ekstraordinære ting! Sæt fantastiske mål og arbejde passioneret på at nå dem. Lad ikke pensionen være startskuddet til stilstand. Voksne, der udfordrer deres sind og mentale aktivitet hele livet, har sundere hjerner og er mindre tilbøjelige til at udvikle demens - og så har de bedre hukommelse.

Retur til oversigt

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus