BDNF

BDNF er den forkortede version af Brain Derived Neurotrophic Factor.
Et vigtigt protein, som påvirker hjernens funktion samt det perifere nervesystem.
BDNF påvirker en række forskellige funktioner, som at støtte den kognitive funktion, stimulere vækst (neurogenese) af nye neuroner og synapsser samt sikre overlevelse af eksisterende hjerneceller. Lave niveauer af BDNF er ofte problematisk og menes at forårsage Alzheimers, accelereret ældning, dårlig neural udvikling, dysfunktion af neurotransmitter, fedme, depression og endda skizofreni.

BDNF er en af mange neurotrophiner i hjernen, der hjælper med at stimulere samt styre processen med neurogenese. BDNF anses at være blandt de mest aktive og universelt vigtigt. 

Forskellige måder til at øge BDNF

1. Intens motion
Ved manglende intens træning kan din hjerne ikke producerer tilstrækkeligt BDNF. For at øge BDNF skal træningen være intens  - træn fx regelmæssigt efter HIT eller intervalmetoden. Mere specifikt bør træningen foregå inden for 60% til 75% af din max puls og opretholdes i ca. 30 minutter.
Hypotetisk kan det tage op til et par måneder før du oplever en mærkbar stigning. 
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21282661
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21722657

2. Periodevis faste eller kaloriefattig diæt
Periodevis faste og/eller kaloriefattige restriktioner kan øge en persons levetid og generelle sundhed ved at øge mængden af BDNF signaler i hjernen. En stigning i BDNF har vist at forbedre hjerte-kar funktionen, hjerne sundhed, såvel som at regulere blodsukkerniveauet.
Mekanismen bag menes at være den samme som for en intens aerob motion. 
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16011467
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741046

3. Kosten 
En måde at ødelægge indsatsen for at øge BDNF er, ved at spise for sukkerholdigt og for meget mættet fedt. Forskning har vist, at både høje niveauer af raffineret sukker og mættet fedt kan frembringe strukturelle ændringer i hjernen, som kan forklare nedsat rumlig indlæring og hippocampus funktion.
Det ser ud som om det tager noget tid for kosten at påvirke BDNF. Undersøgelser tyder på, at det kan tage ca. 2 måneder før niveauer stigning eller falder i respons på kosten. 
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12088740

4. Sollys (vitamin D)
Man øger BDNF ved at få tilstrækkelig sollys, som kroppen omdanner til D-vitamin. En undersøgelse viste, at forskellige årstider har forskellige virkninger på BDNF som følge af forskellen i optagelse af sollys.
Flere års udsættelse for sollys menes at holde koncentrationen af BDNF høj. Dog kan de, der ikke får sollys hele året opleve et fald i BDNF niveauer i de måneder, hvor de ikke får sollys. Tilskud af D-vitamin menes ikke at være så gavnligt som direkte sollys, og kan muligvis forklare depressive følelser i vintermånederne. 
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3487856/
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25138265

5. Kosttilskud
Følgende kosttilskud menes at uderstøtter BDNF, der er sandsynligvis flere:

  • Curcumin - gurkemeje: Nogle undersøgelser har vist, at curcumin kan fremme BDNF produktion i hippocampus, især blandt dem med hjerneskader. 
    Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24914461
    Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24712702

  • Grøn te: De med neurodegenerative sygdomme har ofte reduceret niveauer af BDNF. En nem måde at øge BDNF ville være at drikke grøn te dagligt.
    Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24508265

  • Omega-3 fedtsyrer: Spis fisk og skaldyr. Medmindre du spiser fisk mindst et par gange om ugen, kan du overveje at tage en supplement af fiskeolie eller omega-3.
    Det er specifikt DHA (docosahexaensyre) der er ansvarlig for at øge niveauet af BDNF.
    Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15672635
    Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21721919

6. Vægttab
Der er flere undersøgelser, der forbinder høj kropsvægt og fedme til fald i produktionen af BDNF. Det kan skyldes det faktum, at dem med forhøjede kropsvægt ikke spiser kaloriefattigt, og/eller træner intens kardiovaskulær motion. Undersøgelser har vist, at blandt dem med metabolisk syndromvil øget niveau af BDNF resultere i forbedring af depressive symptomer.
En undersøgelse af sygeligt overvægtige børn viste, at BDNF kan spille en direkte rolle i fedme blandt børn. De, der blev fede som børn havde tendens til færrer BDNF.
Hvis du er overvægtig eller har en høj kropsvægt, vil et vægttab sandsynligvis forbedre produktionen af BDNF.
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24524285
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22768299
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24548578

7. Socialt samvær
Hvis du ønsker at øge BDNF, en af de bedste måder at gøre det er ved at være socialt engageret. Det gør sig også gældende for børn - tidlige erfaringer i barndommen kan føre til varig neurale og adfærdsmæssige ændringer.

Gnavere med høje niveauer af BDNF som følge af samvær med andre gnavere havde tendens til at vise mindre angst samt depression senere i livet. Det er blevet spekuleret i, at positiv tidlig social stimulation øger neuroplasticitet i voksenalderen. Den plasticske stigning er sandsynligvis en direkte følge af høje BDNF niveauer, hvilket gør dem mere modstandsdygtige over for depression.
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16533499
Kilde: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16477619

Hvorfor skal du øge dine BDNF niveauer?
Du bør bekymre dig om BDNF niveauer, fordi lave niveauer er forbundet med udvikling af en lang række sygdomme. Næsten hver unormal kognitiv funktion er forbundet med lave niveauer af BDNF. Mens normalisering af niveauer ikke helt kan helbrede eller forebygge sygdomme, er normale niveauer forbundet med øget kognitiv ydeevne.

I forhold til fysiske sundhed, er lave niveauer af BDNF sat i forbindelse med udvikling af fedme og nedsat fysiologisk funktion. Foreløbige tyder det på, at høje niveauer af BDNF kan hjælpe med at forhindre udvikling af cancer. Nyere undersøgelser har været i stand til at vise forbedrer kort -og langsigtet hukommelse. Stort set al fysisk og mentale sundhed er forbundet med normale eller højr niveauer af BDNF. Forskere fremhæver, at det kan tage flere måneder, før mangelfuld BDNF niveauer normaliseres ved ovenstående indsats.

Tilbage til oversigt

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

FreDagsTip

YouTube GYM

Livestream GYM

Outdoor GYM

Gys og Gus

Sauna Salus