Sauna - Infrarød sauna - Aroma sauna

Fra efterår/vinter 2020 tilbyder FeetBack

  • Saunavarme
  • Saunagus
  • Aromasauna
  • Infrarød varme (middle/far IR)

Enten som en isoleret saunaoplevelse eller forløb - i kombination med behandling, træning, arrangementer eller event. 

Varme - generelt

  • Øger blodgennemstrømningen 
  • Virker afslappende på muskler og kropslige spændinger
  • Kan medvirke til at reducere stress
  • Stimulerer tilførelse af ilt og næringsstoffer
  • Hjælper kroppen med at restituere og bekæmpe inflammation - f.eks efter sport 
  • Styrker immunforsvaret
  • Stimulerer kroppens egne selvhelbredende evner
  • HUSK - drik vand!
    Før, under og især efter. Varme sætter gang i detox af kroppen - og affaldsstoffer skal ud - via sved, lymfe og urin. Når du sveder, er det primært salte og hudens affaldsprodukter der afsondres. Når du tisser, er det bla. lymfesystemets oprydning du sender afsted.

KeepCalm

Sauna

Saunaer har været kendt og benyttede i mindst 2.000 år og har været en populær social aktivitet i mange kulturer. Den europæiske sauna er blevet den traditionelle sauna, vi kender i dag - et saunarum med trævægge og en ovn. Påfyldning af vand på de varme sten skaber damp.
I dag kan traditionelle saunaer opvarmes med el, ild eller gas. Der opvarmes typisk til 70-90 grader.
Standard praksis er at sidde i varmen i 10-20 minutter, tage en pause (afkøle i frisk luft eller i koldt vand) og tilbage i saunaen... denne cyklus kan gentages flere gange.

Efter årtier med spredt forskning har et finsk forsker team fundet sammenhænge mellem regelmæssig saunabadning og positive resultater inden for områder som:

  • kardiovaskulær sundhed
  • blodtryk
  • åndedrætssygdom
  • og endda demens

Deres største studie var baseret på en kohorte på 2.315 middelaldrende mænd med en 20 års opfølgningsperiode.
Saunaens gennemsnitstemperatur var 77ºC, og bedste resultater blev observeret hos deltagere, der brugte sauna mindst fire gange om ugen.

Mens de præcise mekanismer stadig ikke er forstået, foreslår forskerne de fysiske virkninger af saunaen - herunder hjertefrekvens, blodtryk og cellulær respons - svarer til lignende fordele, der ses ved regelmæssig motion.

Ved saunabesøg veksles mellem varme og afkøling. Varmen får blodkar til at udvide sig. Pulsen stiger med op til 50% og blodtrykket sænkes. Belastningen kan sammenlignes med trappegang. For at kroppen kan beholde sin nødvendige grundtemperatur sveder man - faktisk mellem 1/2 - 1 l ved 1 times vekslen sauna/afkøling.

Sundhedseffekten ved saunabesøg, tilskrives den kardiovaskulære effekt. En trænet saunagæst vil opnå et kredsløb der smidigt kan veksle mellem kulde og varme ved at regulere kredsløbet.
I saunakredse taler man om "bedre immunforsvar". Det er ikke bevist, men mange saunagæster beretter om at de sjældent bliver syge. Saunavarmen får kroppen til at tro den har feber og det iværksætter et immunrespons der rydder op i kroppen - i forsøget på at fjerne årsagen til den øgede temperaturstigning.

Hud har generelt godt af at svede - det afsondrer affaldsstoffer og øger syreindholdet i huden, hvilket er gavnligt. 

Sauna gus - aromaterapi
Sauna gus er en ekstra "finesse" ved saunabesøg.

Vand og evt æteriske olier eller urter hældes over de varme sten og medvirker til en øget dampudvikling.
Dampen fortættes på huden og saunagæsten oplever en saunagus som varmere og med højere luftfugtighed end traditionel tør/varm sauna.
Ved saunagus vil dampen (og dufte) fordeles med sving af håndklæde eller vifte.
Der kan gå lidt "sport" i at udholde en varm gus, men en gus kan sagtens afvikles ved lavere temperatur.  Faktisk kan temperaturen sættes til f.eks 60 grader så et længere ophold er muligt og urter eller olier kan fylde saunarummet med dets specifikke egenskaber i længere tid.

OBS: Sauna kan ikke anbefales personer med svære hjertesygdomme og hjerterytmeforstyrrelser. Ved feber bør kroppen få ro til bekæmpe årsagen - her skal man ikke presse systemet yderligere. Lider man af forstyrrelser i skjoldbruskkirtlen bør man rådføre sig med sin læge. 

FeetBack anbefaling: Det anbefales at benytte badetøj til saunebrug og altid at sidde på håndklæde på saunabænken. Husk at drikke vand før/under/efter sauna.

For flere artikler om sauna anbefaler jeg at læse med på min opsamling Gys & Gus 
For mere information om æteriske olier til brug for aromasauna anbefaler jeg mig artikel Olier & saunagus

 

Infrarød varme

irsauna

Infrarød varmeteknologi har eksisteret i næsten 100 år og benyttes hyppigt i forbindelse med helsebehandlinger på kursteder, ved aktiv restitution af atleter og på hospitaler i Japan.

IR-varme aktiverer vandmolekyler i kroppen, som med deres vibration medfører en varmereaktion der får temperaturen i vævet til at stige. Herved udvides blodkar og blodcirkulation øges med det resultat at vævet får næring (ilt) tilført og affaldsstoffer fjernes. Det er den naturlige respons der aktiveres - der sker intet, som kroppen ikke selv kan.... hvis den fungerer optimalt. 

Samme respons opnås når vi f.eks varmer kroppen op med bevægelse/træning. Når væv opvarmes, øges stofskifteprocesser - cellernes metabolisme. En energiforladt krop, en krop der kæmper med for megen inflammation eller har nedsat bevægelighed, kan ikke fungere optimalt. Derfor kan det være svært for celler at gøre deres arbejde optimalt - nemlig at sørge for energi og rydde op.
Undersøgelser påviser også sænkning af for højt blodtryk, forbedring af blodets viskositet samt en sund påvirkning af hjertets funktioner ved benyttelse af infravarme. 
Infravarme stimulerer kroppens celler til at optimere deres arbejde og over tid kan cellerne forhåbentlig igen blive så funktionsdygtige at du oplever mere energi og hurtigere restitution.

Øget vævstemperatur vil få hjernen til at tro at kroppen har feber - og derfor iværksættes et immunrespons, der vil bekæmpe infektioner, vira mm.
Middle/Far infrarød varme trænger ca 3-4 cm ind i kroppens væv og led. Det øger blodcirkulationen og hjælper med at udskille affaldsstoffer, toksiner og mikrobakterier - kroppens immunforsvar bliver derved styrket.

irvirkning

Selvom temperaturen i saunakabinen ikke bliver høj som ved almindelig sauna, så vil du opleve at svede. En halv time i IR-sauna resulterer i en forbrænding på 200-600 kalorier og det øgede stofskifte kan ved regelmæssig brug medvirke til vægttab.

Hvad er Infrarød varm?
Infrarød varme er den varme vi kender som solvarme. Vi mennesker kan ikke se de infrarøde stråler - vi kan mærke dem. Stråler fra IR-panelerne er de "gode" stråler, fra samme frekvens som sollyset og som harmoniserer med kroppens egen frekvens (9,4 micon svarende til kropstemperatur) - uden ultraviolette stråler.

Den menneskelige krop indeholder ca. 70% vand. Vandmolekyler i kroppen vibrerer internt med en frekvens på omkring 31,89 THz svarende til en bølgelængde på 9,4 micron (µmeter). Infrarøde bølger fra en FIR kilder (Far-IR) vil ved denne frekvens styrke naturlig aktivitet i celler - dermed fungerer cellen mere optimalt.

Infrarød varme hjælper ved

  • At reducere muskelsmerte
  • At mindske stivhed i led
  • At reducere muskelkrampe
  • Positiv effekt på leddegigt
  • Smertebehandling
  • At forbedre blodkredsløbet
  • At hjælpe ved helbredelse af inflammatoriske tilstande og ødem
  • Gavnlig effekt ved sårheling
  • Vægttab

OBS: IR-sauna er uegnet for gravide, kvinder med kobberspiral, personer med implantater eller pacemaker samt ved store åbne sår. Rådfør gerne med egen læge. 

FeetBack anbefaling: Du kan i princippet benytte IR-sauna iført tøj. Men da du kan komme til at svede anbefales f.eks træningstøj eller let tøj. Hvis IR-sauna kombineres med efterfølgende sauna/gus anbefales badetøj/badekåbe samt altid at sidde på håndklæde på saunabænken. Husk at drikke vand før/under/efter sauna.

  

FeetBack Sauna

Under motto'et "Selfcare is Healthcare" har jeg i samråd med min handy-mand valgt at opføre en privat sauna i haven på vores matrikel på Amager. Saunaen er privat eje. 
FeetBack Fysio klinik har til huse på 1. sal i mit hjem - det er naturligt for mig, at mit arbejdsliv flettes sammen med mit privatliv. Fysioterapi, helse, vitalitet og livsstil har atid spillet en stor rolle i mit eget liv og med mulighed for at tilføje varmebehandling i paletten af ydelser under FeetBack samt benytte sauna til privat brug/arrangementer har jeg fået opfyldt et stort ønske.

Alt sauna udstyr er købt hos SagaTrim i Herlev:

  • Indvendigt træ: Gran
  • Bænke: Asp
  • IR: 350 W paneler med MIR og FIR (90 x 19 cm, 2-10 micron) beklædt med safe-overflade.
  • Ovn: Tylø sense COMBI Elite med dampfunktion
  • Styring og kontrol

Derudover er der indgangsparti med koldvands brus, led-lys i forskellige farver og indbyggede højtalere med bluetooth kobling. Der er saunapuder samt mulighed for at leje håndklæder samt badekåber.

Sauna er tegnet, gennemtænkt og konstrueret af min mand Lars Brinch - TAK!

LB IR 
Brus 
baenk3  baenk1  samling collage_lys  collage_coffe 

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

Outdoor GYM

Livestream GYM

YouTube GYM

Foot Camp

Gys og Gus

FeetBack Sauna