Infrarød sauna VERSUS traditionel sauna

Hvis du følger wellness trender, har du måske hørt påstanden om, at en infrarød sauna, som varmer kroppen med infrarødt lys, er bedre for dig end en traditionel sauna varme.

Kort sagt er påstanden en myte. Der er er forskel mellem infrarøde og traditionelle saunaer, men begge typer saunaer er gode for dit helbred.

Typisk vil to ting blive fremhævet:

  • at den type varme, der produceres af infrarød, fører til stærkere afgiftende virkninger
  • at den lavere temperatur er mere behagelig, hvilket fører til længere ophold og dermed større effekt.

Hvad angår den første påstand, er der ingen beviser for at sauna virker afgiftende og at du derfor har det bedre efter saunabesøg. Udskillelsen af tungmetaller kan have terapeutiske fordele, men det er ikke klart, hvor godt sauna opnår dette, eller om der er nogen væsentlig forskel mellem traditionel og infrarød i denne henseende.

Den anden påstand - at den lavere temperatur på infrarød gør den mere effektiv end traditionel sauna - kan finde anvendelse på niveau med personlig præference, men har ingen videnskabelig opbakning.

Traditionel sauna: et overblik
Saunaer er mindst 2.000 år gamle og har været en populær social aktivitet i mange kulturer. Den europæiske type er blevet den traditionelle sauna, vi kender i dag - et saunarum med trævægge og en ovn. Påfyldning af vand på de varme sten skaber damp.
I dag kan traditionelle saunaer opvarmes med ild, gas eller oftest elektricitet. De opvarmes typisk til 70-90 grader celcius.
Standard praksis er at sidde i varmen i 10-20 minutter, tage en pause (herunder et spring i koldt vand, hvis det er tilgængeligt), og derefter komme tilbage i saunaen... cyklus kan gentages flere gange.

Efter årtier med spredt forskning fandt et finsk team for nylig sammenhænge mellem regelmæssig saunabadning og positive resultater inden for områder som:

  • kardiovaskulær sundhed
  • blodtryk
  • åndedrætssygdom
  • og endda demens

Deres største studie var baseret på en kohorte på 2.315 middelaldrende mænd med en 20 års opfølgningsperiode.
Saunaens gennemsnitstemperaturen var 77ºC, og bedste resultater blev observeret hos deltagere, der brugte sauna mere end fire gange om ugen eller mere.

Mens de præcise mekanismer stadig ikke er forstået, foreslår forskerne de fysiske virkninger af saunaen - herunder hjertefrekvens, blodtryk og cellulær respons - svarer til lignende fordele, der ses ved regelmæssig motion.

Hvordan sammenligner infrarød sauna?
Infrarød teknologi er ikke ny, men popularitetn er steget de sidste årtier. Designet til at ligne traditionelle saunaer, omfatter den moderne infrarøde sauna varmeelementer i væggene (ingen ovn). Omgivelsestemperaturen er normalt meget lavere... mellem 40-60 grader celcius. Imidlertid får den gennemtrængende infrarød varme dig til at svede, og dit termoregulerende system reagerer som ved saunavarme (men ikke identisk).

Typisk begynder du at svede hurtigt, men den lavere temperatur betyder en lavere puls. Sessioner i en infrarød sauna kan ofte vare i omkring 30-45 minutter. Derfor anslår nogle mennesker, at det er mere behageligt og potentielt sikrere.
Traditionel sauna involverer dog ofte flere runder af ophold, så det er let at akkumulere 45 minutter (eller længere) med nedkøling i mellem. Højere temperaturer vil producere motionslignende effekter hurtigere. De positive resultater, der ses i de seneste finske studier, omfatter for eksempel sessioner der typisk varer i 10-20 minutter.

Enhver sauna er bedre end ingen sauna
Infrarød er ved at blive populær, men mangler forskning, og langt størstedelen af offentliggjort forskning vedrører traditionel sauna (som i sig selv er begrænset med hensyn til stærke beviser).

Bedste dokumentation er en nylig systematisk gennemgang - den første til sammenligning af studier af både traditionel og infrarød sauna. Denne gennemgang konkluderer, at alle positive resultater set med infrarød sauna simpelthen forstærker det, der allerede er kendt om traditionel sauna.

Der er meget, der stadig skal udforskes om sundhedsfordelene ved saunaen. I mellemtiden anbefales at benytte den type sauna du kan lide... lyt til din krop. Måske foretrækker du den rolige, private, blødere natur af infrarød sauna. Eller måske foretrækker du den fulde sensoriske oplevelse af traditionel sauna, herunder varmen, dampen og duften.

Uanset hvad der er tilfældet, vil du føle dig godt bagefter.

 

Original artikel - 19/11-2018

cri_graabold

FeetBack
Genuavej 30
2300 Kbh S
Tlf: 50 57 23 14
info@feetback.dk

Åbningstider
Vejledende:
Mandag 11-17
Tirsdag 8-15
Torsdag 11-17
Fredag 8-15

Tidsbestilling
info@feetback.dk
Tlf: 50 57 23 14
Tlf-tid: kl.12-12.45

Persondata
Samtykke

Referencer anbefaling

Baggrundsstof
- forstå din krop og forstå din behandling
paratviden

FeetBack arbejder med Z-Health, der med udgangspunkt i stimulering af nerveforbindelser mellem hjerne og krop kan optimere kropsfunktion og mindske smerte.

Foot Camp

Gys og Gus